رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان

خانه > مطالب آموزشی > رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان

IMG-20150630-WA0001

 

قبل از هر چیز حلول ماه مبارک را تبریک عرض می کنم و امیدوارم همه مسلمانان جهان از منافع بیشمار مادی و معنوی این ماه بهره مند شوند .

و اما مسئله بسیار مهم در این ماه رعایت رژیم غذایی مناسب و صحیح مطابق با شرایط جسمی افراد می باشد.

در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که افراد مبتلا به بیماری های خاص می بایست با پزشک متخصص در زمینه طب رایج و طب سنتی مشورت کنند تا از رژیم غذایی و روزه داری در این ماه آگاهی کامل پیدا کنند، لذا مطالب نگارش شده در ذیل برای اشخاص معمول جامعه میباشد.

باتوجه به اینکه ماه مبارک در فصل گرما واقع شده است و نیاز بدن به نوشیدنی و مایعات بیشتر می باشد و از طرفی ساعات روزه داری طولانی می باشد، انرژی مصرفی زیاد بوده و رژیم غذایی در نظر گرفته شده می بایست بتواند این دو نیاز اساسی را فراهم کند و همچنین مواد حیاتی و ضروری نیز علاوه بر انرژی به بدن برساند.

ترکیب نیاز مواد خوراکی در یک روز شامل مواد قندی، پروتئینی، چربی، املاح، ویتامین ها، آب و ریزمغذی ها می باشد و از آنجایی که از زمان افطار تا سحر فرصت کمی وجود دارد و این زمان حدود ۷ ساعت میباشد و حدود ۳ ساعت نیز در خواب خواهیم بود، پس چهار ساعت فرصت داریم که مواد غذایی مناسب را به بدن خود برسانیم.

باتوجه به اینکه از افطار تا سحر فرصت کمتری برای هضم غذا وجود دارد پس می بایست در هنگام افطار خوراکی هایی استفاده کنیم که سریعتر هضم شود و انرژی تحلیل رفته ما را به سرعت جبران کند و از طرفی در هنگام سحر چونکه فرصت بیشتری برای هضم غذا تا زمان افطار وجود دارد پس ما می توانیم غذاهایی استفاده کنیم که نیاز به هضم طولانی تری دارند.

۱) وعده افطار

باتوجه به اینکه شخص چندین ساعت در حالت گرسنگی و تشنگی می باشد لذا معده و روده در حالت کم تحرک و کم آب قرار می گیرد و در زمان افطار می بایست بشکلی تغذیه را شروع کنیم که معده و روده دچار اذیت و آسیب نشود و از طرفی به تدریج معده آماده هضم غذای بیشتر شود و همینطور خوراکی های مورد استفاده بسرعت هضم گردد.

در طب سنتی ایران توصیه می گردد غذاهای لطیف در افطار مصرف گردد (منظور غذایی می باشد که بسرعت هضم شود و فشار زیادی به معده و روزده وارد نیاید)

برای شروع افطار هر کدام از موارد زیر را می توانید انتخاب کنید:

۱) یک فنجان آب جوش به همراه یک ق غ عسل

۲) یک فنجان آب جوش به همراه چند عدد خرما یا شیره انگور یا شیره خرما

۳) یک فنجان آب جوش به همراه نبات

۴) یک فنجان چای نعناء یا بابونه یا چای سبز به همراه یکی از موارد فوق

۵) یک فنجان شیر گرم به همراه خرما یا عسل

مرحله بعدی افطار

سوپ ساده سبزیجات یا سوپ جو(بدون گوشت یا شیر و ..)

فرنی

شله زرد

حریره بادام

نان سنگگ برشته + پنیر + گردو + سبزی خوردن

آبگوشت بدون چربی (گوسفند یا جوجه) با نان

مرحله میان وعده افطار و سحر

در این فاصله که حدوداً یکساعت بعد از شروع افطار می باشد و تا ساعت حدود ۱۲ شب می تواند ادامه داشته باشد می توانید از ترکیب های زیر استفاده کنید:

۱) نوشیدنی مفرح و مقوی شامل آب ولرم + عسل + عرق نعناء + گلاب + بذر بارهنگ + خاکشیر + بذر خرفه + تخم ریحان + آب لیموترش تازه

این نوشیدنی را می توان قبل از افطار آماده کرد و حتی در درجه حرارت یخچال قرار داد و تا زمانی که می بایست میل گردد بذرهای موجود در این نوشیدنی به اندازه کافی آب جذب می کند و هنگام نوشیدن آن علاوه بر از بین رفتن تشنگی و ایجاد انرژی مناسب و ویتامینهای مفید، باعث می شود روز بعد تشنگی کمتر بروز کند و البته این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از شروع وعده سحری نیز می توان مورد استفاده قرار داد.

۲) مصرف یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق غ پودر پسته خام و نارگیل و ۲ عدد انجیز خشک

۳) یک لیوان آب میوه ترکیبی از سیب و هویج و کرفس

۴) مصرف میوه از جمله سیب، گیلاس، انگور و کاهو به همراه سکنجبین

مرحله سحر

خیلی خوب است که حداقل یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شویم و تا یک ساعت بعد از اذان صبح نخوابیم، در هنگام سحر می توان از غذایی استفاده کرد که غلظت بیشتری داشته باشد و دیر هضم تر باشد که البته انرژی بیشتری در طول زمان ایجاد می کند . و مراقب باشیم غذاهای فاسد الکیموس استفاده نگردد به عبارتی غذایی میل نشود که باعث تولید اخلاط غیرطبیعی می گردد و به دنبال آن بیماری . این غذاها شامل سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروشده، غذاهای سرخ کرده گوشت گاو، غذاهای دودی، خورا کهای نمک سود شده، بادنجان، شیرینیجات تر و …

در نتیجه ما می توانیم غذاهای گوشتی ساده و سالم مثل کباب گوشت گوسف ند، آبگوشت با گوشت گوسفند و کم چرب، انواع چلوخورشت به شرطی که مواد آن سرخ نشده باشد، نیمرو به همراه غذا، حلیم با گوشت گوسفند و بوقلمون، ارده شیره، ارده عسل و … می تواند در سحر استفاده گردد.

می توان به همراه غذاهای مصرف شده در سحر مختصری روغن زیتون و یا کنجد اضافه کرد.

همراه سحر مصرف سبزی خوردن، زیتون سالم و ساده مربای به، مربای هویج، مربای سیب و عسل بلامانع است.

مصرف ژل رویال، گردو، گل زنبور عسل، رویان گندم به همراه غذاهای آبکی می تواند قسمتی از نیازهای مهم بدن شما را تأمین کند.

ترکیب زیر را به عنوان یک هضم کننده و طعم دهنده در مواد غذایی آبکی می توانید استفاده کنید:

ترکیب (سیاه دانه + تخم کتان + نعناء خشک + تخم گشنیز + گزنه خشک)

تفاوت مهم در روزه داری و گرسنگی اجباری

در روزه داری به علت اینکه ما به صورت ارادی روزه می گیریم باعث یک سوخت و ساز مثبت و مؤثر در سلامتی بدن خواهد شد و درواقع روح انسان، بدن را برای خود تربیت می کند که این مهم در گرسنگی اجباری اتفاق نمی افتد.

لذا قرآن کریم می فرمایند : « اگر روزه بگیرید به سود شماست اگر آن را درک کنید »