مضرات لامپ های کم مصرف (لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL )

خانه > مطالب آموزشی > مضرات لامپ های کم مصرف (لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL )

مضرات لامپ های کم مصرف (لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL )

نور در این نوع لامپها چگونه تولید می شود؟

در فضای درونی این نوع لامپها بخار جیوه وجود دارد که با تحریک الکتریکی این بخار، اشعۀ ماوراء بنفش تولید میگردد و با برخورد این اشعه به لایۀ داخلی محفظۀ لامپ که پوشیده از پودر فلورسنت میباشد تولید نور مرئی خواهد کرد. تا اینجا ظاهراً مشکلی وجود ندارد، حالا اگر لامپ مذکور کیفیت خوبی نداشته باشد و لایۀ پوشانندۀ فلورسنت بصورت کافی وجود نداشته باشد مقداری از این اشعه به بیرون نشت پیدا میکند که بسیار خطرناک است و باعث بیماریهای پوستی و تیرگی آن و مشکلات عدسی چشم می گردد. در نتیجه به هیچ عنوان از این لامپها برای مطالعه استفاده نکنید و فاصلۀ شما از این لامپها حدود ۵۰ سانتی متر باشد.

خطر بعدی زمانی بوجود می آید که این لامپ بشکند. در واقع با شکستن آن جیوه که یک گاز بسیاری سمی و خطرناک است آزاد می گردد و از آنجایی که جذب بسیار بالایی دارد و بسرعت از طریق ریه ها جذب می شود، خوب است بدانیم این گاز سرطان زاست و باعث بیماریهای خطرناک اعصاب می شود.

و برای خانمهای باردار و کودکان زیان بارتر است.

لذا در صورت شکسته شدن این نوع از لامپها اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. بسرعت در و پنجره ها را باز کنید تا از غلظت و حجم بخار جیوه در فضا کاسته شود.
  2. با استفاده از دستکش ابتدا تکه های بزرگ و سپس کوچک را جمع آوری کنید.
  3. هرگز ار جاروی برقی یا دستی استفاده نکنید.
  4. باقیمانده مواد را با یک حولۀ خیس جمع آوری کنید.
  5. تمام مواد جمع شده را در کیسه های مقاوم و چند لایه ریخته و خوب گره بزنید و مطمئن باشید که کیسه ها پاره نمی شود.
  6. مصرف شیر و تخم مرغ بعنوان پادزهر مفید است زیرا آلبومین موجود در شیر و تخم مرغ با جیوه ترکیب شده و آلبومنیات جیوه تشکیل داده که غیر محلول است.

بعضی از متخصصین عوارضی از جمله خستگی و افسردگی و بیحالی و تنش های روحی را حاصل از نورهای فلورسنت میدانند.نورهای زرد و یا ترکیب زرد و سفید بهتر از نورهای سفید است.بهترین لامپهای جایگزین، لامپهای LED می باشد که این خطرات را ندارد.